FUNDAMENTY ŚREDNIOWIECZNEGO DONŻONU ODKRYTE NA COUR CARÉE
Pochodzenie nazwy Louvre nie zostało do końca wyjaśnione i do dziś budzi sporo wątpliwości. Według Grand Larousse Encyclopédique termin ten wywodzi się ze skojarzenia z jamą wilka (od łacińskiego: lupus). W VII wieku św. Burgundofara (znana również jako Saint Fare), opatka w Meaux, miała przekazać część swojej willi zwanej Luvra położonej w regionie Paryża klasztorowi, choć wątpliwe jest, by ziemia ta odpowiadała dokładnie obecnej lokalizacji Luwru.
LOUVRE, REKONSTRUKCJA ZAMKU ŚREDNIOWIECZNEGO
Z
amek zaprojektowany został jako surowa w formie forteca obronna, wyposażona w cylindryczny donżon i otaczający go mur kurtynowy. Donżon ów, zwany Grosse Tour, mierzył około 30 metrów wysokości i 15 metrów średnicy, a grubość jego murów w przyziemiu sięgała 4 metrów. Zwieńczono go krenelażem i stożkowym dachem o wysokości około 9 metrów. Wysoki na 15 metrów i lekko pochylony mur kurtynowy poprowadzono na planie zbliżonym do kwadratu o wymiarach 72 x 78 metrów, i wzmocniono aż dziesięcioma wieżami: po jednej na każdym rogu, po jednej w centralnej części kurtyny północnej i zachodniej oraz po dwie baszty bramne (ustawione bliźniaczo) w linii murów wschodniego i południowego. Wszystkie wieże oddalone były od siebie o 20 do 25 metrów, co odpowiadało efektywnemu zasięgowi strzały z łuku. Dwa duże dodatkowe budynki mieszczące garnizony i arsenały znajdowały się poza murem, odpowiednio na zachód i południe od centralnego dziedzińca. Donżon otaczała sucha fosa o szerokości 9 i głębokości 6 metrów, a cały zamek druga fosa, zasilana wodami z pobliskiej Sekwany. Średniowieczna warownia zajmowała południowo-zachodni obszar obecnego Cour Carrée, dziedzińca we wschodniej części muzeum.
PLAN ZAMKU ŚREDNIOWIECZNEGO NA TLE TZW. SKRZYDŁA SULLY, CZYLI NAJSTARSZEJ CZĘŚCI MUZEUM
1. DONŻON, 2. SUCHA FOSA, 3. BRAMY WJAZDOWE, 4. FOSA ZEWNĘTRZNA, 5. BAROKOWY PAŁAC (SKRZYDŁO SULLY),
6. DZIEDZINIEC (COUR) CARÉE, 7. SEKWANA
Z
czasem zamek stopniowo ewoluował od swojej początkowej czysto wojskowej funkcji. Wnuk Filipa II,
Ludwik IX Święty (zm. 1270) powiększył go o zachodnie skrzydło z reprezentacyjną komnatą, zwaną później na jego cześć Salle Saint-Louis. Rozbudowę kontynuował
Filip IV Piękny (zapamiętany przede wszystkim jako kat zakonu templariuszy, zm. 1314), który pod koniec życia wzniósł skrzydło północne i wschodnie, przywracając równowagę na planie ówczesnej warowni. Rezydencję królewską uczynił z Luwru jednak dopiero
Karol V Mądry (zm. 1380), poniekąd z obawy przed powtórzeniem się wydarzeń z 1358 roku, kiedy to francuscy chłopi wystąpili zbrojnie przeciwko jego ojcu
Janowi II (zm. 1364), docierając do przedmieść Paryża. Przez utworzenie w mieście siedziby królewskiej Karol zamierzał przywrócić zarówno fizyczne, jak i symboliczne oznaki władzy i obecności monarchii w jego obrębie. Nakazał rozbudowę murów miejskich, a także zlecił pełną renowację Luwru w celu stworzenia rezydencji odpowiadającej jego oczekiwaniom i ambicjom.
WYOBRAŻENIE ZAMKU Z CZASÓW KAROLA V NA XIX-WIECZNEJ RYCINIE
Z
polecenia króla, w latach 1364-80 architekt Raymond du Temple przebudował północne skrzydło umieszczając w nim apartamenty królewskie wraz z drugą kaplicą i okazałą klatką schodową - wysoką na 20 metrów Grande vis du Louvre, której główny motyw dekoracyjny stanowiły rzeźby króla i królowej. W wieży północno-zachodniej, zwanej Tour de la Fauconnerie (Sokolnicza), Karol umieścił największą bibliotekę we Francji i jedną z najokazalszych w całej Europie, liczącą około 900 manuskryptów (stąd jego przydomek – Mądry). Kolejni władcy skrupulatnie dbali o powiększanie zasobów księgozbioru, aż osiągnął on takie rozmiary, że dał początek Francuskiej Bibliotece Narodowej. Wracając do architekta du Temple, jeszcze przed 1380 rokiem wzniósł on dwa nowe skrzydła, a w pozostałych kazał przebić ponad 100 okien. Cały gmach wyposażono też w niezliczoną ilość wieżyczek i ponad 30 kominów, nakryto zaś dachem w nietypowym, a zarazem ekstrawaganckim niebieskim kolorze. Wygląd rezydencji z tego okresu jest nam doskonale znany dzięki opracowanemu w latach 1411-16 prywatnemu modlitewnikowi zatytułowanemu
Les Très Riches Heures de duc de Berry (Bardzo bogate godzinki księcia de Berry), w którym dekorację ikonograficzną stanowią scenki rodzajowe z tamtej epoki, w tym najstarszy znany nam wizerunek Château du Louvre.
WIDOK ZAMKU Z POCZĄTKU XV WIEKU, RYCINA Z MODLITEWNIKA "BARDZO BOGATE GODZINKI KSIĘCIA DE BERRY" (1416)
ZAMEK POKAZANY OD POŁUDNIA, Z PRZECIWNEGO BRZEGU SEKWANY
P
odczas
wojny stuletniejNazwa nadana przez XIX-wiecznych historyków serii konfliktów zbrojnych, które toczyły się przez 116 lat (z przerwami) w XIV i XV wieku między Anglią a Francją na tle sukcesyjnym oraz feudalnym wokół statusu króla angielskiego wobec francuskiego. żołnierze angielscy pod wodzą
Henryka V Lancaster (zm. 1422), wraz z kontrolującymi Paryż Burgundczykami, w dniu 1 grudnia 1420 wkroczyli do miasta i bez walki zajęli zamek w Luwrze, pozostając w nim do 1436 roku. Okres ten, w powiązaniu ze śmiercią króla Francji
Karola VI Szalonego (zm. 1422) stał pod znakiem upadku królewskiej rezydencji, która nie tylko straciła na znaczeniu politycznym i strategicznym (rozrastający się Paryż po prostu ją wchłonął), ale wręcz zaczęła chylić się ku ruinie. Jej status zmienił dopiero
Franciszek I (zm. 1547), zwany władcą renesansu, budowniczy zamków w Dolinie Loary (m.in.
Chambord) i mecenas
Leonarda da Vinci. Po powrocie z cesarskiej niewoli w 1526 roku postanowił on ukrócić samowolę dworu i lepiej go kontrolować ustanawiając w Luwrze siedzibę królewską. W tym celu zlecił architektowi Pierre'owi Lescot i rzeźbiarzowi Jean’owi Goujon przebudowę późnogotyckiej warowni w renesansowy pałac włoski, z dużym hôtel particulier i salami ceremonialnymi. Lescot zburzył, niepotrzebną już Grosse Tour, wpuszczając więcej światła na dziedziniec i do części budynków, rozebrał też zachodnie i południowe skrzydło, w ich miejscu stawiając komnatę balową oraz pawilon królewski z apartamentami i galerią sztuki (możliwe, że jeszcze za życia Franciszka przez pewien czas jej częścią była zakupiona przez króla
La Gioconda, która już wówczas przedstawiała bardzo wysoką wartość, skoro król zmuszony był zapłacić za nią ekwiwalent około 10 mln dzisiejszych dolarów).
WIZERUNEK ZAMKU Z KOŃCA XV WIEKU NA OBRAZIE "PIETÀ OF SAINT-GERMAIN-DES-PRÉS" Z OKOŁO 1500 ROKU
PLAN LUWRU PO RENESANSOWEJ PRZEBUDOWIE. KOLOREM CZARNYM OZNACZONO SKRZYDŁA ŚREDNIOWIECZNE.
TOWARZYSZĄ IM SKRZYDŁA RENESANSOWE: POŁUDNIOWE I ZACHODNIE (DLA ZACHOWANIA KIERUNKÓW ŚWIATA
OBRAZEK NALEŻY OBRÓCIĆ O 90 STOPNI W LEWO)
ZACHODNIA ELEWACJA ZAMKU RENESANSOWEGO, XIX-WIECZNA RYCINA NA PODSTAWIE HISTORYCZNYCH DOKUMENTÓW
N
astępca Henryka III na tronie francuskim, Henryk IV Bourbon (zm. 1610) około roku 1595, częściowo w miejscu dawnej fosy zamkowej wzniósł Grande Galerie (zwaną też Galerie du Bord de l'Eau - galerię na nadbrzeżu), tj. mierzącą 450 metrów długości budowlę łączącą Luwr z pałacem Tuileries. Rozpoczął też budowę kwadratowego dziedzińca o powierzchni czterokrotnie przekraczającej rozmiary jego odpowiednika z czasów średniowiecznych. Inwestycja ta, zwana le Grand Dessein (Wielkim Projektem), oprócz oczywistych celów związanych z demonstracją władzy i bogactwa miała również ukryte znaczenie strategiczne – wznosząc galerię między Luwrem a Tuileries, Henryk IV zyskał ukrytą przed wzrokiem postronnych drogę, umożliwiającą mu ucieczkę w przypadku zagrożenia, np. wdarcia się ludu Paryża na teren rezydencji.
FRAGMENT PLANU PARYŻA Z 1615 ROKU. NA DOLE PAŁAC I OGRODY TUILERIES, DALEJ GRANDE GALERIE I ZAMEK LUWR.
Z
a
Ludwika XIII (zm. 1643) wyburzono północną część średniowiecznych murów w celu przedłużenia skrzydła Lescot dla zachowania symetrii bryły nowego pałacu, a pomiędzy nowym a starym budynkiem zainstalowano dominujące nad całością skrzydło frontowe zwane Pavillon de l'Horloge, które obecnie nosi nazwę Pavillon Sully. Po śmierci tego władcy królowa regentka
Anna Austriaczka (zm. 1666) na parterze Petite Galerie urządziła prywatne apartamenty składające się z sześciu połączonych ze sobą komnat, w tym salonu, sypialni, gabinetu i prywatnego pokoju wypoczynkowego. Dekoracja fresków i sufitów tych pomieszczeń jest dziełem włoskiego malarza Giovaniego Romanelli, a stiuki wykonał w nich rzeźbiarz Michel Anguier.
W dniu 24 kwietnia 1617, przy bramie wjazdowej łączącej zamek z miastem, z rozkazu młodego Ludwika XIII zamordowano
Concino Conciniego, faworyta swojej matki
Marii de' Medici (Medycejskiej), skrajnie niepopularnego w Paryżu zwolennika zbliżenia Francji z Hiszpanią.
LUWR UCHWYCONY OD POŁUDNIA (ZZA SEKWANY) NA GRAFICE REINIERA NOOMS Z 1656
OD PRAWEJ WIDZIMY CZĘŚĆ ŚREDNIOWIECZNĄ Z BASZTAMI, DALEJ ZAMEK RENESANSOWY,
A Z LEWEJ - GRANDE GALERIE PROWADZĄCE DO PAŁACU TUILERIES
TYMCZASEM OD ZACHODU STAŁO JUŻ WTEDY SKRZYDŁO BAROKOWE, DZIŚ ZWANE PAVILLON SULLY
GRAFIKA ISRAELA SILVESTRE Z 1644 ROKU, W TLE GRANDE GALERIE
PAVILLON SULLY WSPÓŁCZEŚNIE (TO TEN BUDYNEK UJĘTY RAMIONAMI BASENU)
P
o objęciu realnej władzy przez
Ludwika IV, zwanego królem Słońce (le Roi-Soleil, zm. 1715) rozpoczęto prace nad nową fasadą dla Petite Galerie (zniszczoną przez pożar w 1661) oraz ukończeniem północnego skrzydła Cour Carrée, które miało odtąd pełnić funkcję głównego wejścia do pałacu królewskiego. Petite Galerie, zwane obecnie Galerią Apollona (Galerie d’Apollon) otrzymało dekorację wewnętrzną nawiązującą do tego rzymskiego Boga, wykonaną rękoma naczelnego malarza królewskiego
Charles’a le Brun. Prace te jednak nigdy nie zostały zakończone zgodnie z planowanym projektem, ponieważ ze względu na przedłużającą się rozbudowę paryskiej rezydencji i nieukrywaną niechęć do Paryża (zwłaszcza do tzw.
frondyFronda – bunty mieszczan i feudałów francuskich przeciwko absolutyzmowi i regencji kardynała Mazariniego pełniącego funkcję pierwszego ministra Francji. oraz tradycji częstych wystąpień ludności miasta przeciwko władzy – kultywowanej po dziś dzień), Ludwik coraz chętniej sięgał wzrokiem w stronę ukochanego Wersalu, gdzie w roku 1668 rozpoczął przebudowę
niewielkiego zameczku myśliwskiego w bajeczne założenie pałacowo-ogrodowe. Czternaście lat później przeniósł się tam wraz z dworem pozostawiając w Luwrze kolekcję dzieł sztuki antycznej.
DZIEŁA ŻYCIA LUDWIKA XIV: GALERIA APOLLONA W LUWRZE (WYŻEJ) I (SKĄPANY W DESZCZU) PAŁAC WERSALSKI
P
o tym jak Ludwik XIV wybrał Wersal na swoją rezydencję, prace budowlane przy modernizacji Luwru uległy spowolnieniu, a niektórych przez wiele dekad nie ukończono w ogóle (np. budynki przylegające do Cour Carée pozostawały nie zadaszone i wystawione na działanie czynników atmosferycznych przez prawie sto lat). Były już pałac królewski opanowali artyści i miłośnicy sztuki – otwarto w nim galerię rzeźb antycznych, utworzono siedzibę Académie Française, a część dawnych pomieszczeń zaadaptowano na darmowe mieszkania dla mniej zamożnych artystów, szlachty i intelektualistów. W 1692 roku gmach został siedzibą Académie des Inscriptions et Belles Lettres (Akademia Inskrypcji i Literatury Pięknej) oraz Académie Royale de Peinture et de Sculpture (Akademia Malarstwa i Rzeźby), z inicjatywy której siedem lat później zorganizowano w Luwrze pierwszy salon wystawowy. Nowi użytkownicy pałacu zachowywali się tutaj bardzo swobodnie: książę
Phillipe Jules Mancini zainstalował swoje stajnie na parterze południowego skrzydła, mieszkańcy miasta rozstawili stragany handlowe wzdłuż elewacji zewnętrznych i nawet wspomniana Akademia Malarstwa i Rzeźby starała się coś zarobić zakładając sklepy wzdłuż Grande Galerie.
ELEWACJA POŁUDNIOWA PAŁACU W LATACH 60. XVII WIEKU (WYŻEJ) I NIEMAL STO LAT PÓŹNIEJ
P
omysł stworzenia dedykowanego miejsca dla sztuki rozpoczął się od publicznego oglądania obrazów królewskich, które odbywało się w każdą środę i sobotę w Palais Luxembourg na lewym brzegu Sekwany. W galerii luksemburskiej wystawiano m.in. obrazy Andrei del Sarto, dzieła Rafaela, Tycjana, Veronese'a, Rembrandta, Poussina czy Van Dycka. Projekt ten funkcjonował z powodzeniem przez niemal trzy dekady aż do roku 1780, kiedy zamknięto go ze względu na przekazanie Palais Luxembourg w ręce hrabiego Prowansji Ludwika Bourbon (przyszłego króla
Ludwika XVIII). Wobec tego,
Charles-Claude de la Billarderie, hrabia d'Angiviller, który pełnił funkcję kogoś na kształt ministra kultury i sztuki, zaproponował przekształcenie Grande Galerie w Luwrze - zawierającej wówczas plany-reliefy i trójwymiarowe modele francuskich obiektów warownych - w "muzeum francuskie". Plan ten nie uzyskał jednak pełnej akceptacji króla, w konsekwencji – pomimo prowadzonych w pałacu pewnych prac adaptacyjnych – aż do wybuchu rewolucji nie udało się otworzyć w nim stałej ekspozycji.
PALAIS LUXEMBOURG - TO TUTAJ ZACZĘŁA SIĘ HISTORIA STAŁYCH EKSPOZYCJI MALARSTWA W PARYŻU
LUWR W TYM CZASIE PEŁNIŁ FUNKCJĘ CZEGOŚ NA KSZTAŁT WARSZTATÓW ARTYSTYCZNYCH,
GRANDE GALERIE NA OBRAZIE Z KOŃCA XVIII WIEKU
P
o wybuchu rewolucji francuskiej
Ludwik XVI (zm. 1793) zmuszony został do opuszczenia Wersalu i zamieszkania w areszcie domowym w sąsiadującym z Luwrem pałacu Tuileries. Wkrótce po wyjściu ludu na ulice, z powodu obaw przed rosnącymi aktami wandalizmu i kradzieży z rąk rewolucjonistów, Zgromadzenie Narodowe ogłosiło nakaz zabezpieczenia zbiorów przed wszelkim zaprzepaszczeniem francuskiego dziedzictwa, a niedługo potem zadeklarowało, że Luwr zostanie miejscem przynoszącym razem świadectwa wszystkich nauk i sztuk. Dzięki temu, już w listopadzie 1793 roku swoje podwoje otwarło tutaj Museum Central des Arts (Centralne Muzeum Sztuk Pięknych), utworzone jako bezpłatna placówka szkoleniowa i wystawiennicza dla ówczesnych artystów, dostępna dla nich samych w wybrane trzy dni powszednie, podczas gdy w niedziele i pozostałe trzy dni tygodnia wstęp miał każdy chętny (ze względu na koszty utrzymania z czasem wprowadzono opłaty). Zbiory muzeum początkowo liczyły 537 obrazy oraz 184 rzeźby i dzieła rzemiosła artystycznego, z których lwia część stanowiła skonfiskowaną przez rewolucjonistów własność królewską i kościelną.
GRANDE GALERIE NA OBRAZIE HUBERTA ROBERT Z 1796 ROKU
J
uż jednak w 1796 roku ówczesne władze nakazały zamknąć muzeum, co podyktowane było złym stanem technicznym tej części pałacu. Otwarto je dopiero kilka lat później, w dziesiątą rocznicę zdobycia Bastylii, po uprzednim skatalogowaniu i uporządkowaniu zbiorów oraz nowej aranżacji wnętrz. Wolumen kolekcji muzealnej znacząco powiększył się w wyniku kampanii wojennych
Napoleona Bonaparte (zm. 1821), z których przywożono splądrowane dzieła sztuki, choć część z nich otrzymana została w ramach kontrybucji wojennych, a część zakupił sam Napoleon (niemal wszystkie skradzione dzieła zwrócono ich właścicielom po upadku dyktatora lub trafiły one później do British Museum). Aby znaleźć miejsce dla szybko powiększającej się ekspozycji, wznowiono prace nad rozbudową pałacu, który w tym czasie składał się z gmachów skupionych wokół Cour Carée, przylegającego od zachodu pałacu Tuileries i zabudowań skrzydła południowego od strony Sekwany. Nadworni architekci Napoleona,
Charles Percier i
Pierre François Fontaine wznieśli północne skrzydło łączące pałac Tuileries i Pavillon de l'Horloge. W ten sposób zabudowania Luwru i Tuileries utworzyły wewnątrz przestronny dziedziniec znany jako Place du Carrousel, w obrębie którego w latach 1806-1808 zbudowano łuk triumfalny.
WIDOK KOMPLEKSU PAŁACOWEGO W SWEJ NAJBARDZIEJ OKAZAŁEJ FORMIE, Z LUWREM, PAŁACEM TUILERIES I UMIESZCZONYM POMIĘDZY NIMI OGROMNYM DZIEDZIŃCEM - PLACE DU CARROUSEL, NA KTÓRYM NAPOLEON BONAPARTE KAZAŁ WZNIEŚĆ ŁUK TRYUMFALNY
DZIŚ PO PAŁACU TUILERIES POZOSTAŁY TYLKO OGRODY, A PLACE DU CARROUSEL PRZECINA DROGA Z RONDEM...
...NA KTÓRYM NADAL SPOTKAĆ MOŻNA PRAWDZIWE DZIEŁA SZTUKI
P
race rozpoczęte przez Napoleona I kontynuował król
Karol X (zm. 1836), który kazał wybudować Grande Galerie wzdłuż Rivoli, równolegle do tej zbudowanej przez Henryka IV. Wygląd zbliżony do obecnego pałac uzyskał jednak dopiero za rządów
Napoleona III (zm. 1873), kiedy zakończono budowę Galerii Apollina, salonu Carré oraz wspomnianej już Grande Galerie. Napoleon III zamówił również oranżerię i Jeu de Paume, czyli „halę” do gry w tenisa, wzniesione w późnorenesansowych ogrodach Tuileries. Wkrótce po zakończeniu tych prac nastąpił zryw rewolucyjny ludności Paryża, znany z podręczników pod nazwą Komuny Paryskiej (1871), podczas którego podpalono pałac Tuileries i część Luwru. Po nastaniu porządku Luwr wyremontowano, jednak Tuileries, ze względu na skalę zniszczeń, zdecydowano się rozebrać, co nastąpiło w roku 1883. W międzyczasie systematycznie rosła wielkość kolekcji muzealnej – pod koniec XIX wieku obejmowała ona już ponad 30,000 eksponatów.
ROK 1871 - PAŁAC TUILERIES W OGNIU, W TLE ZABUDOWANIA LUWRU
WYPALONE WNĘTRZA PAŁACU
W dniu 21 sierpnia 1911 roku zatrudniony na stanowisku szklarza jeden z pracowników muzeum nazwiskiem
Vincenzo Peruggia wyjął z ram słynną Giocondę (Mona Lisę), a następnie, ukrywając ją pod płaszczem, wyniósł z Luwru i ukrywał przez ponad dwa lata. Aresztowano go dopiero w roku 1913, gdy ujawnił się pod pseudonimem Leonardo starając się sprzedać obraz florenckiemu muzeum Uffizi (zaproponował stosunkowo niewygórowaną cenę, stanowiącą równowartość 2 milionów dolarów obecnie). Swój czyn Peruggia tłumaczył chęcią zwrócenia najbardziej znanego dzieła Leonarda Da Vinci ojczystemu krajowi, co spotkało się z przychylnym odbiorem włoskiej opinii publicznej, w oczach której stał się „bohaterem”. Również sąd okazał się łaskawy dla złodzieja skazując go tylko na siedem i pół miesiąca więzienia.
LUWR 1911, PUSTE MIEJSCE PO SKRADZIONEJ LA GIOCONDZIE
POWRÓT OBRAZU DO PARYŻA, STYCZEŃ 1914
VINCENZO PERUGGIA ZDECYDOWAŁ SIĘ UKRAŚĆ MONA LISĘ NIE TYLKO DLATEGO, ŻE JEST ONA NAJBARDZIEJ ZNANYM DZIEŁEM LEONARDA DA VINCI, ALE PRZED WSZYSTKIM ZE WZGLĘDU NA JEJ STOSUNKOWO NIEWIELKIE ROZMIARY
T
uż przed wejściem Niemców do Paryża w 1940 roku niemal wszystkie zbiory należące do muzeum starannie spakowano i wywieziono do różnych bezpiecznych miejsc znajdujących się w odległości jednego dnia jazdy od stolicy Francji, m.in. pięćdziesiąt dzieł trafiło do
Château de Chambord w Dolinie Loary, zaś słynne Nike z Samotraki i Wenus z Milo stanęły w komnatach
Château de Valençay, również w Dolinie Loary. W Luwrze naziści znaleźli jedynie eksponaty zbyt ciężkie do przeniesienia oraz te, które uznano za stosunkowo mało wartościowe. Zorganizowano tam więc magazyn sztuki skradzionej z innych francuskich galerii, a także konfiskowanej ludności cywilnej (głównie Żydom), skąd dygnitarze niemieccy, a wśród nich
Herman Göring, wybierali poszczególne dzieła do swoich prywatnych kolekcji. Po zakończeniu wojny, jeszcze w 1945 niemal wszystkie przedwojenne zbiory powróciły do Luwru.
EWAKUACJA EKSPOZYCJI MUZEALNEJ PO ATAKU NIEMCÓW NA FRANCJĘ W 1940 ROKU
W latach 1983-89 z inicjatywy prezydenta Francji
François Mitterrand (zm. 1996) amerykański architekt chińskiego pochodzenia
Ieoh Ming Pei (zm. 2019) dokonał kompleksowej renowacji siedziby Musée du Louvre. Towarzyszyły jej przełomowe i kontrowersyjne zmiany architektoniczne, mające na celu usprawnienie ruchu turystycznego. Polegały one m.in. na wydrążeniu korytarzy pod głównym dziedzińcem (Cour Napoléon) i budowie na jego terenie charakterystycznych szklanych piramid pełniących funkcję głównego wejścia i półpięter dla dróg prowadzących do poszczególnych kondygnacji dawnego pałacu królewskiego.
BUDOWA PIRAMIDY NA DZIEDZIŃCU GŁÓWNYM (COUR NAPOLEON DU LOUVRE), LATA 80. XX WIEKU
ączący w sobie elementy architektury doby renesansu, baroku i klasycyzmu ogromny gmach Musée du Louvre posiada plan wydłużonego prostokąta, który wraz z przyległymi do niego terenami rekreacyjnymi obejmuje obszar około 40 hektarów. Sam pałac składa się zasadniczo z trzech głównych segmentów: najstarszych zabudowań wschodnich skupionych wokół Cour Carré, skrzydeł południowych z XVI-XVIII wieku oraz skrzydeł północnych, stosunkowo najnowszych, bo wzniesionych w znacznej części w wieku XIX. Z punktu widzenia turysty najważniejsze z nich i najbardziej znane to Pavillon Sully, Pavillon Denon oraz Pavillon Richelieu.
WSPÓŁCZESNY PLAN LUWRU, KRZYŻYKIEM OZNACZYŁEM LOKALIZACJĘ ŚREDNIOWIECZNEGO ZAMKU
U
sytuowane centralnie skrzydło Sully reprezentuje najstarszą część pałacu. To właśnie tutaj, w jego podziemiach ukryte są zachowane pozostałości XII-wiecznego zamku króla Filipa II Augusta. Tutaj też wystawiane są starożytne zabytki obejmujące sztukę dawnego Bliskiego Wschodu, Grecji, Egiptu i Rzymu. Wyższe piętra Sully zajmują głównie zbiory klasycznego malarstwa francuskiego.
SULLY, FRAGMENT EKSPOZYCJI ARCHEOLOGICZNEJ Z RELIKTAMI ŚREDNIOWIECZNEGO ZAMKU
W
południowej części kompleksu, wzdłuż Sekwany rozciąga się skrzydło Denon będące częścią ogromnego założenia zwanego Grande Galerie. Skrzydło to początkowo zbudowano jako połączenie między Luwrem a nieistniejącą już rezydencją Tuileries, a obecnie stanowi ono integralny element zespołu pałacowego. W jego wnętrzach znajdziemy jedne z najsłynniejszych na świecie dzieł sztuki, w tym Nike z Samotraki i Mona Lisę Leonarda da Vinci.
WIDOK ZE SKRZYDŁA SULLY NA DZIEDZINIEC ZEWNĘTRZNY (COUR NAPOLÉON)
PO LEWEJ SKRZYDŁO DENON, A W TLE GRANDE GALERIE
Z PRAWEJ SKRZYDŁO RICHELIEU
S
krzydło Richelieu stoi naprzeciwko skrzydła Denon, wzdłuż sąsiadującej z Luwrem od północy Rue de Rivioli. Jak łatwo się domyśleć, nazwano je tak na cześć kardynała
Armanda Jeana Richelieu (zm. 1642), męża stanu, który złamał potęgę
hugenotówHugenoci – nazwa francuskich ewangelików reformowanych (potocznie nazywanych kalwinistami) w XVI i XVII wieku.. To właśnie tutaj, w urządzonych przez architektów Louisa Viscontiego i Hectora Le Feul komnatach w latach 50. XIX wieku zamieszkał cesarz Napoleon III. Dzisiaj, obok wspomnianych apartamentów ta część pałacu oferuje bogatą kolekcję europejskiego malarstwa, sztuki dekoracyjnej i antyków.
RICHELIEU, DZIEDZINIEC (COUR) MARLY
RICHELIEU, APARTAMENTY CESARZA NAPOLEONA III
O
d zachodu królewskie założenie rezydencjalne zamykał pałac Tuileries, wzniesiony w XVI wieku przez
Katarzynę de Medici, żonę króla Francji
Henryka II de Valois. Zniszczono go jednak podczas Komuny Paryskiej w 1871 roku i niedługo potem rozebrano. Dziś jedyną pozostałością po tamtej rezydencji są ogrody Tuileries, które za czasów Walezjuszy wykorzystywane były jako miejsce hucznych imprez królewskich, a obecnie służą za elegancką, wręcz wytworną przestrzeń spacerową dla mieszkańców Paryża i turystów (wstęp darmowy).
WIDOK LUWRU OD ZACHODU NA OBRAZIE Z POŁOWY XIX WIEKU, NA PIERWSZYM PLANIE PAŁAC TUILERIES
WIDOK OD WSCHODU NA OGRODY TUILERIES (TO TEN ZIELONY OBSZAR ZA ŁUKIEM TRYUMFALNYM)
W
spółcześnie najbardziej rozpoznawalnym elementem architektonicznym Musée du Louvre jest bez wątpienia Pyramide du Louvre, wzniesiona w latach 80. XX wieku na głównym dziedzińcu zwanym Cour Napoléon. Początkowo pomysł jej budowy spotykał się z niechęcią, a nawet zorganizowanymi protestami ze strony mieszkańców Paryża (podobnie było z wieżą Eiffla) jako elementu zupełnie nie pasującego do historycznego wystroju elewacji otaczających ją gmachów. Twierdzono, że jest zbyt nowoczesna i psuje atmosferę muzeum. Pojawiły się też różne teorie spiskowe mające tłumaczyć tak dziwną konstrukcję, wskazujące na związek architekta z mistycyzmem lub czarną magią: m.in. doliczono się 666 szklanych elementów budowli (w rzeczywistości jest ich 673). Funkcjonalnie piramida służy jako wejście główne do muzeum i nakrycie głównego hallu, skąd prowadzą trzy podziemne ścieżki do poszczególnych skrzydeł pałacu.
becnie Musée du Louvre stanowi jedną z największych atrakcji turystycznych Paryża, goszcząc każdego dnia średnio około 15,000 zwiedzających (ponad 5 milionów rocznie). Zgromadzono w nim 380,000 tysięcy eksponatów, z czego wystawionych w formie stałych ekspozycji zostało niespełna 35,000 – pozostałe zobaczyć można tylko w ramach wystaw czasowych albo jako zbiory wypożyczone przez inne placówki muzealne. Funkcjonalnie muzeum podzielone zostało na cztery sekcje odpowiadające układowi przestrzennemu pałacu:
- usytuowany pod szklaną piramidą hall główny (Hall Napoléon) z informacją turystyczną, kawiarniami i sklepami oraz wejściem do trzech pawilonów,
- skrzydło Sully (Pavillon Sully) obejmujące najstarsze zabudowania pałacu skupione wokół dziedzińca wewnętrznego (Cour Carré),
- skrzydło Denon (Pavillon Denon) - wzniesione równolegle do Sekwany skrzydło południowe,
- skrzydło Richelieu (Pavillon Richelieu) - północne skrzydło pałacu położone przy ulicy Rivoli.
Tematycznie muzeum podzielone zostało na osiem działów: Starożytny Egipt, Bliski Wschód, Starożytna Grecja i Rzym, Sztuka Islamu, Rzeźba, Malarstwo, Rzemiosło Artystyczne oraz Rysunek i Grafika. Ponadto mieści się tutaj ogromne archiwum i biblioteka, a także pracownie konserwatorskie oraz różne instytucje naukowe.
KAŻDEGO ROKU LUWR ODWIEDZA OKOŁO 5 MILIONÓW OSÓB
ABY NIECO ULŻYĆ UMĘCZONYM TURYSTOM W PORUSZANIU SIĘ PO OGROMNYM KOMPLEKSIE MUZEALNYM
W NIEKTÓRYCH JEGO SKRZYDŁACH ZAMONTOWANO RUCHOME SCHODY
L
icząca ponad 50,000 eksponatów Sztuka Starożytnego Egiptu jest jedną z największych na świecie tego typu kolekcji. Umieszczona w 20 (!) salach ekspozycja obejmuje m.in. 12-tonowego Wielkiego Sfinksa z Tanis, z ciałem lwa i głową człowieka, wspaniałe modele statków,
kolosalny posąg Ramzesa II i
piaskowcowe przedstawienie bogini Hathor (kto pamięta serial Siedem życzeń?), wielką salę sarkofagów ze szklaną witryną wypełnioną skrzyniami mumii, a także narzędzia, odzież, biżuterię, gry, instrumenty muzyczne oraz militaria.
Lokalizacja: Sully poziom 0 i 1, Denon poziom -1
Tematycznym uzupełnieniem wystawy jest
obelisk luksorski (Obélisque de Louxor), będący darem wicekróla Egiptu
Muhammada Ali dla króla Francji
Karola X, który dawniej stał przy wejściu do świątyni w Luksorze, a obecnie zdobi Place de la Concorde.
SZTUKA STAROŻYTNEGO EGIPTU
WIELKI SFINKS Z TANIS
P
iętro poniżej kolekcji egipskiej znajduje się rezerwat archeologiczny z ruinami zamku
Filipa II Augusta (XII wiek) i jego makietą. Relikty warowni oglądamy z poziomu dawnej fosy.
Lokalizacja: Sully poziom -1
REKONSTRUKCJA CHATEAU DU LOUVRE Z OKRESU ŚREDNIOWIECZA, W TLE POZOSTAŁOŚCI JEGO MURÓW
J
ak dla mnie najbardziej magiczna „starożytna” część zbiorów muzeum w Luwrze - dział Sztuki Bliskiego Wschodu, będący przeglądem świadectwa dawnych cywilizacji Lewantu, Mezopotamii i Iranu. Naszą wyobraźnię kształtują tutaj okazałe fragmenty pałacu Saragona w Dur-Szarrukin, wśród nich brama z rzeźbionymi hybrydami (Lamassu stojący przy wejściu), reliefy z przedstawieniami orszaku królewskiego,
stela z kodeksem Hammurabiego, a także liczne zabytki irańskie i perskie (m.in. Łucznicy Dariusza z pałacu w Suzie).
Lokalizacja: Sully poziom 0, Richelieu poziom -1 i 0
SZTUKA BLISKIEGO WSCHODU, PO PRAWEJ LAMASSU (USKRZYDLONY BYK Z LUDZKĄ GŁOWĄ)
KOLUMNA Z REPREZENTACYJNEJ SALI PAŁACU DARIUSZA W SUZIE (500 P.N.E.)
ŁUCZNICY I LWY Z PAŁACU DARIUSZA W SUZIE
D
ział Sztuki Starożytnej Grecji i Rzymu warto zobaczyć choćby dla słynnych hellenistycznych dzieł: Wenus z Milo i bezgłowej
Nike z Samotraki. Wenus z Milo została odkryta na greckiej wyspie Melos (Milo po grecku) i chociaż brak jej rąk, przez jej zmysłowe formy i sugestywną nagość, uczeni przypuszczają, że stanowi ona personifikację bogini miłości, Afrodyty. Nieopodal niej odnajdziemy uwodzicielskiego
Śpiącego Hermafrodytosa, stanowiącego esencję kobiecości, gdy patrzy się na niego (nią?) z jednej strony, i niespodziankę męskości, gdy oglądamy go (lub ją) z drugiej. Sztukę rzymską reprezentuje tutaj również bogaty zbiór rzeźby portretowej, wśród nich popiersia władców i dostojników rzymskich m.in. Oktawiana Augusta, Tyberiusza, Marka Agryppy i Marka Anniusza Werusa.
Lokalizacja: Sully poziom 0 i 1, Denon poziom 0 i -1
WENUS Z MILO
SZTUKA STAROŻYTNEJ GRECJI I RZYMU, OGROMNA WAZA NA WODĘ ZE ŚWIĄTYNI AFRODYTY W AMATHONTE (CYPR)
W
dziale Rzeźby najbardziej zachwyciły mnie dzieła średniowieczne, zwłaszcza przecudowny bizantyjski tryptyk Harbaville,
posągi Karola V i Joanny de Bourbon, piękna płaskorzeźba Alexandre et de Diogène autorstwa
Pierre Puget’a (to już XVII wiek) oraz crème de la crème tej części muzeum – pomnik nagrobny Phillipe’a Pot (XV wiek), nieodparcie przywołujący obrazy rodem z Imienia Róży Umberto Eco. W ramach ekspozycji podziwiać możemy również słynną XII-wieczną Madonnę i Dzieciątko z Auvergne,
figurę króla Childeberta, renesansowe dzieła Jeana Goujona czy
Germaina Pilon,
Merkury i PsycheAdriaena de Vries, a także wiele, wiele innych wspaniałych przykładów kunsztu europejskich artystów dłuta.
Lokalizacja: Denon poziom 0, Richelieu poziom -1 i 0
RZEŹBA, PO PRAWEJ POSTAĆ KAROLA DE MAIGNY AUTORSTWA PIERRE BONTEMPS
PIERRE PUGET, "ALEXANDRE ET DE DIOGÉNE"
POMNIK NAGROBNY PHILIPE'A POT
"ŚMIERĆ ŚWIĘTEGO INNOCENTEGO" (CA. 1530)
Z
ekspozycją rzeźby sąsiaduje dziedziniec Marly (Cour Marly), będący niegdyś zewnętrznym dziedzińcem pomiędzy Dworem Napoleońskim a Rue de Rivoli, który nakryto dachem podczas wielkiej przebudowy w latach 80. XX wieku. Teraz jest to bardzo spokojna i wypełniona światłem przestrzeń, gdzie można się przechadzać i oglądać niektóre z kolekcji rzeźb muzeum (np. pijanego Saturna - Faun Barberini, bezwstydnie prezentującego swój abs), lub po prostu zaczerpnąć powietrza, odpocząć albo …się zdrzemnąć (jak zrobiła moja żona).
Lokalizacja: Richelieu poziom 0
COUR MARLY
"FAUN BARBERINI", EDME BOUCHARDON 1726 (JEST TO KOPIA POSĄGU Z CZASÓW RZYMSKICH)
"CZTERECH JEŃCÓW", MARTIN VAN DEN BOGAERT 1685
L
uwr ponad wszystko słynie z obrazów o wartości materialnej, której nie da się oszacować (taka jest wielka) lub trudno ogarnąć rozumem. Wszystkie one wchodzą w skład ogromnej kolekcji Malarstwa, obejmującej dzieła artystów francuskich i zachodnioeuropejskich począwszy od XIII wieku do roku 1848 (poza nielicznymi wyjątkami obrazy późniejsze wystawiane są w
Musée d’Orsay). Wczesne dzieła europejskie reprezentuje m.in.
Hieronim Bosch, malarz holenderski znany z fantastycznych scen nieba i piekła, wypełnionych dziwacznymi postaciami diabłów i demonów. W Luwrze zobaczyć możemy jedno z jego najsłynniejszych malowideł pt.
Statek szaleńców. Towarzyszą mu inne flamandzkie dzieła z późnego średniowiecza i wczesnego renesansu, takie jak
Portret Erazma autorstwa
Hansa Holbeina Młodszego i
autoportret Albrechta Dürera. Nie sposób przy tej okazji wspomnieć o – szokującym nawet dziś ekscentrycznością przekazu – portrecie
Gabrielle d’Estrées (kochanki króla
Henryka IV) szczypiącej sutek swojej siostry, księżnej de Villars, niezwykle sugestywnym Tax Collectors autorstwa Marianusa van Reymerswaele (ca. 1540) czy łączącym tematykę religijną z pierwiastkiem SF obrazie
Stefano di GiovanniegoBłogosławiony Ranieri uwalniający biednych z więzienia we Florencji (ca. 1430).
Lokalizacja: Richelieu poziom 2
MALARSTWO
PORTRET GABRIELLE D'ESTRÉES I JEJ SIOSTRY, NN (CA. 1600)
"TAX COLLECTORS", MARIANUS VON REYMERSWAELE (CA. 1540)
"BŁOGOSŁAWIONY RANIERI UWALNIAJĄCY BIEDNYCH Z WIĘZIENIA WE FLORENCJI", STEFANO DI GIOVANNI (CA. 1430)
H
olenderski Złoty Wiek zdominowany jest przez dwie wielkie postacie historii sztuki:
Rembrandta i
Vermeera. W Luwrze znajdziemy najważniejsze obrazy obu artystów, w tym
Astronoma (1668) i
Koronczarkę (1669-70) Vermeera, a także cztery autoportrety Rembrandta, słynną
Batszebę w kąpieli (1654), będącą w rzeczywistości wizerunkiem jego kochanki Hendrickje Stoffels, oraz dzieła wielu innych starych mistrzów, takich jak
Peter Paul Rubens,
Frans Hals i
Jan Steen.
Lokalizacja: Denon poziom 1, Richelieu poziom 2
"ŚWIĄTECZNY POSIŁEK RODZINNY", JAN STEEN (CA. 1674)
N
ie trzeba chyba wyjaśniać nikomu, jaki obraz przyciąga do Luwru najwięcej zwiedzających. To oczywiście niepozorna La Goconda, czyli Mona Lisa, namalowana na topolowej desce przez
Leonarda da Vinci w latach 1503-1507 na zlecenie kupca nazwiskiem Francesco Giocondo. Przedstawia ona prawdopodobnie żonę Francesca, Lisę Gherardini, choć opinie na ten temat są podzielone i według niektórych badaczy malowidło ukazuje wizerunek jednej z postaci historycznych (Izabela Aragońska,
Beatrice d’Este), a nawet pojawiła się śmiała hipoteza, że jest to autoportret samego mistrza. Ze względu na ogromną popularność Mona Lisa to chyba jedyne dzieło malarskie w Luwrze (lub jedno z niewielu), które odgrodzone zostało od zwiedzających solidną barierą. Ponadto, zamknięto je w szklanej gablocie, która w każdej chwili może zostać przeniesiona do ukrytego kondygnację niżej sejfu.
Lokalizacja: Denon poziom 1
"MONA LISA"...
...TO JEDYNY OBRAZ W LUWRZE, KTÓREGO NIE MOŻNA OBEJRZEĆ Z BLISKA (POMIJAJĄC TE, KTÓRE ZAWIESZONO NA DUŻEJ WYSOKOŚCI)
P
odczas gdy, wszyscy będą przepychać się próbując zająć miejsce umożliwiające wykonanie jakiegoś przyzwoitego zdjęcia La Giocondzie, warto odwrócić się od niej i przyjrzeć innym wspaniałym obrazom w jej otoczeniu, jak chociażby kolejnym dziełom Leonarda, wśród nich:
Świętej Annie Samotrzeć, Świętego Jana Chrzciciela i
Madonnie w grocie. Podziwiać możemy tutaj także
Portret Baldassare CastiglioneRafaela Santi, Piękną Ogrodniczkę i
Świętego Michała pokonującego szatana, które również wyszły spod jego pędzla. W kolekcji Luwru znajdują się również obrazy
Tycjana, w tym sielankowy
Koncert wiejski, będący inspiracją dla późniejszego
Śniadania na trawie Édouarda Maneta, oraz inne przykłady malarstwa weneckiego:
Gody w Kanie Galilejskiej,
Madonna z króliczkiem czy
Złożenie do grobu. Zupełnie inną tematykę podejmował swoich w obrazach
Giuseppe Arcimboldo, znany z wykorzystywania korzeni drzew, owoców i warzyw do przedstawiania dziwacznych, ale niezwykle udanych i przemyślanych portretów, w tym rewelacyjnych Czterech Pór Roku.
Lokalizacja: Denon poziom 1
"UKRZYŻOWANIE", ANDREA MANTEGNA (1459)
LEONARDO DA VINCI: "PORTRET KOBIETY" (1499, Z LEWEJ) I "ŚWIĘTY JAN CHRZCICIEL" (1516)
RAFAEL SANTI: "MADONNA Z NIEBIESKIM DIADEMEM" (1517, Z LEWEJ) I "PIĘKNA OGRODNICZKA" (1508)
GIUSEPPE ARCIMBOLDO, "CZTERY PORY ROKU" (1563-73)
S
zczególne miejsce w przestrzeni wystawienniczej Musée du Louvre zajmuje oczywiście malarstwo francuskie. Skupia się ono na epickim rozmachu historycznych punktów zwrotnych kraju, takich jak
Koronacja Napoleona autorstwa
Jacques-Louis Davida (w Wersalu wisi jego wierna kopia z jedną drobną różnicą, polegającą na zmianie koloru sukni siostry cesarza), czy rewolta przeciwko królowi Karolowi X, będąca jednak ponadczasową alegorią powszechnego oporu, przedstawiona jako Wolność wiodąca lud na barykady, pędzla
Eugène Delacroix. W kolekcji tej znajdziemy również wiele neoklasycznych dzieł
Jean-Dominique Ingresa, XIX-wiecznego francuskiego malarza, który fascynował się kobiecymi kształtami. Należą do nich
Kąpiąca się w Valpinçon (1808) i
Łaźnia turecka (1862), sugestywne i pełne przepychu, stanowiące świetną odskocznię od pełnych patosu dzieł romantycznych, których najlepszą reprezentację stanowi
Śmierć Sardanapala i
Tratwa Meduzy. W ramach ekspozycji znajdziemy tutaj także liczne pejzaże, przedstawienia rodzajowe i martwe natury, przy czym znacznie więcej tego typu malarstwa oczekiwać możemy w uważanym za mekkę dla miłośników impresjonizmu Musée d’Orsay.
Lokalizacja: Richelieu poziom 2, Sully poziom 2, Denon poziom 1
MALARSTWO FRANCUSKIE
"WOLNOŚĆ WIODĄCA LUD NA BARYKADY", EUGÉNE DELACROIX (1830)
"SIEROTA NA CMENTARZU", EUGÉNE DELACROIX (1824)
JEST I POLSKI AKCENT: "CHOPIN", RÓWNIEŻ AUTORSTWA EUGÉNE DELACROIX (1838)
"ŚMIERĆ MARATA", JACQUES-LOUIS DAVID (1793)
"LWICA", THÉODORE GÉRICAULT (1819)
C
hoć przed nami jeszcze cztery wielkie ekspozycje: Sztuka Islamu, Sztuka Użytkowa, Grafika i Rysunek oraz Apartamenty Cesarza Napoleona, to postępujące zmęczenie sprawia, że pozbawieni sił nie poświęcamy zbyt wiele uwagi na szczegółach tych kolekcji (a przecież obejmują one takie skarby jak choćby insygnia koronacyjne królów Francji czy unikalne grafiki da Vinci i
Michała Anioła). Przytłoczeni przesytem nie zachwycamy się nimi w takim stopniu, na jaki zasługują, co tylko potwierdza fakt, że prawdziwą wartość z wizyty w Luwrze wynieść można albo skupiając się na wybranych obszarach tematycznych, albo dzieląc ją na dwie, trzy, a nawet cztery całodniowe sesje. W przeciwnym wypadku prędzej czy później dopadnie nas zobojętnienie na atakujący zewsząd ogrom piękna i maestrii, a chcąc zobaczyć jak najwięcej w jak najkrótszym czasie możemy stracić przyjemność i satysfakcję, czyli to, po co właściwie przyjechaliśmy do Paryża.
W LUWRZE
Bilet wstępu do Luwru kosztuje 17€ (2023), czyli dokładnie tyle, ile płacimy za zwiedzanie Malborka i taniej niż all-day ticket do zamku Książ. Komentarz zbędny, choć na usta cisną się słowa powszechnie uznawane za obelżywe. Bilety kupujemy przez internet na określoną godzinę.
Będąc w Paryżu z nastawieniem na zwiedzanie muzeów i obiektów kulturalnych warto zaopatrzyć się w Paris Museum Pass (95€) otwierający dostęp do około 50 tego typu placówek w całym mieście i okolicach.
Na zwiedzanie należy zarezerwować co najmniej jeden dzień, od 9 do 18, choć to i tak niezbyt wiele. Aby bliżej, i przede wszystkim, na spokojnie zapoznać się z najcenniejszymi eksponatami potrzebujemy co najmniej trzech dni. Osoby planujące krótką, 2-3 godzinną wizytę niech lepiej do Luwru w ogóle nie wchodzą.
Można fotografować wszystko, a większość dzieł jest dosłownie na wyciągnięcie ręki (mimo to nie polecam dotykać!).
ołożenie: centrum Paryża, północny brzeg Sekwany (2. dzielnica), 1,5 km na zachód od Notre-Damme i 4 km na wschód od wieży Eiffla. Najwygodniej dotrzeć tutaj na piechotę z innej części Paryża, taksówką lub metrem - najbliższe stacje: Palais Royal - Musèe du Louvre, Louvre Rivoli i Tuileries.