ajstarsza zachowana wzmianka na temat osady Sulugew pochodzi z dokumentu wydanego w 1145 roku, gdzie wymieniona jest ona jako własność książęca z komorą celną obsługującą ruch handlowy na szlakach prowadzących z ziemi sandomierskiej do Wielkopolski i znad Morza Bałtyckiego na tereny obecnych Węgier. W latach 70. XII wieku owe włości, nazwane (zapewne przez cudzoziemskich archiwistów) Siiow trzyma dożywotnio niejaki comes Resceslaus, który umierając bezpotomnie majątek swój Chrystusowi zapisał. Zapis ten przypuszczalnie wiąże się z faktem osadnictwa cysterskiego w Sulejowie na chwałę Bogu i cześć Najświętszej Marii Panny, wynikającego z nadania lokalnych ziem cystersom przez księcia wiślickiego i sandomierskiego
Kazimierza II Sprawiedliwego (zm. 1194). Na terenie wsi książę Kazimierz funduje opactwo, uposażając je w kilkanaście wiosek, co rok 13 bałwanów soli, sprowadzonej z Rusi, bez opłaty cła w Sandomierzu, czternasty bałwan z Krakowa i dziewięciu bobrów corocznie. Fundację książęcą wspiera biskup krakowski Pełka (zm. 1207) i arcybiskup gnieźnieński Piotr Łabędź (zm. 1198), dając temu dziesięciny, a także książęta mazowieccy Leszek Biały (zm. 1227) i
Konrad (zm. 1247), którzy w kolejnych latach przekazują cystersom kolejne nadania i prawa, wśród nich regalia z komory celnej, dochody z targów, prawo odłowu bobrów w rzece Ner, a nawet kilkudziesięciu
niewolnychniewolników..
WIDOK KLASZTORU OD PÓŁNOCY, NA PIERWSZYM PLANIE BASZTA ATTYKOWA
P
ierwsi cystersi w liczbie przypuszczalnie dwunastu zakonników przybywają do Sulejowa w 1176 lub 1177 roku z miejscowości Morimond w Burgundii. Oparty na surowej regule benedyktyńskiej zakon należy już wówczas do jednego najbogatszych w Europie, a liczne przywileje królewskie, darowizny osób świeckich, ale również wzorowo prowadzona gospodarka rolna, dochody z targów i odpustów, czy zwolnienia z podatków ugruntowują jego silną pozycję ekonomiczną umożliwiającą udźwignięcie wielkiego wysiłku finansowego, jakim jest budowa okazałego zespołu klasztornego. Wkrótce po swoim przybyciu cystersi wznoszą prowizoryczną świątynię, tzw. oratorium, która w latach 1213-32 zostaje rozbudowana pod kierunkiem włoskiego architekta Simona w trójnawowy kościół p.w. Najświętszej Marii Panny i św. Tomasza Kantauryjskiego. W roku jej ukończenia, za rządów opata Wilhelma, świątynię konsekruje arcybiskup gnieźnieński Pełka (zm. 1258).
Patronem kościoła cysterskiego w Sulejowie został św. Thomas Becket (Tomasz Kantuaryjski), biskup Canterbury i kanclerz króla Anglii
Henryka II. Walczył on o ograniczenie wpływu państwa na Kościół, co doprowadziło do jego konfliktu z monarchą , a ostatecznie do śmierci: w 1170 roku został zamordowany przez czterech rycerzy na ołtarzu
katedry w Canterbury.
ZABÓJSTWO THOMASA BECKETA, MINIATURA Z OKOŁO 1200 ROKU
J
eszcze w pierwszej połowie XIII wieku rozpoczynają się prace przy budowie kapitularza i usypywaniu ziemnych umocnień, które wraz z fosą stanowią najstarsze elementy fortyfikacyjne zespołu cysterskiego w Sulejowie. W roku 1232 z nadania księcia wielkopolskiego Władysława Odonica (zm. 1239) mnisi przejmują tzw. fundację dobrowską, czyli sześć kolejnych wsi i dziesięciny, a w latach 50. tego stulecia majątek klasztoru powiększa się u uposażenie konwentu w Szpetalu (zniszczonego przez plemiona pruskie). Jest to szczytowy okres rozwoju opactwa sulejowskiego, które pod przewodnictwem niejakiego Piotra (przypuszczalnie Francuza) posiada już około pięćdziesięciu wsi i ponad czterdzieści dziesięcin, a także inne dobra i liczne przywileje.
NADANIE FUNDACJI DOBROWSKIEJ KLASZTOROWI W SULEJOWIE PRZEZ WŁADYSŁAWA ODONICA, 29 CZERWCA 1232
JEDNA Z KART "KOPIARZA SULEJOWSKIEGO" ZAWIERAJĄCEGO ZESTAWIENIE PRZYWILEJÓW I NADAŃ
NA RZECZ OPACTWA SULEJOWSKIEGO POCZĄWSZY OD 1217 ROKU
W
krótce jednak rozwój klasztoru zostaje zahamowany. Tragiczny okazuje się dla niego zwłaszcza rok 1259, stojący pod znakiem najazdu mongolskiego na Polskę, podczas którego Azjaci niszczą kościół i nieukończone jeszcze zabudowania klasztorne. Pozycję opactwa osłabiają również liczne i długotrwałe spory z położonym po sąsiedzku konwentem norbertanów w Witowie, dotyczące praw do dziesięcin,
mesznegoMeszne – w dawnej Polsce nazwa podatku przysługującego parafii za odprawianie mszy w kościele. i użytkowania brzegów rzeki Luciąży (w początkowym okresie fundacji nie wystawiano oficjalnych nadań, a wszystkie ustalenia były tylko ustne - wobec tego dochodziło do wielu nadużyć, wliczając fałszerstwa dokumentów dokonywane przez samych opatów). Ponadto, nieobsadzenie klasztoru w Szpetalu, przy jednoczesnym czerpaniu dochodów z przynależnych mu ziem, prowadzi do karnego przeniesienia mnichów sulejowskich do opactwa w Byszewie, na ich miejsce zaś przybywają zakonnicy z Wąchocka z opatem Janem na czele. W tym czasie następuje również pewne rozluźnienie norm moralnych pośród członków konwentu: Trudno było zachować regułę, gdy królowie i książęta częstokroć z całym dworem bawili w klasztorze, gdy obszernymi dobrami należało rządzić, tu i ówdzie zakonników posyłać, gdy należało o dobra, o dziesięciny należne klasztorowi, procesy sądowe prowadzić.
PORTAL KOŚCIOŁA, O KTÓREGO KOLUMNY OSTRZYĆ MIELI SWOJE MIECZE RYCERZE KRÓLA WŁADYSŁAWA JAGIEŁLY
P
rzypuszczalnie w połowie XIV stulecia powstają pierwsze murowane odcinki umocnień, które w kolejnych wiekach poddawane są dalszej rozbudowie i modernizacji. Impuls do rozwoju tej kosztownej inwestycji z pewnością daje atak Tatarów na klasztor w roku 1431, a także kolejny ich najazd, tym razem na pobliski Opatów (1501), oraz powszechny w tym czasie strach przed inwazją turecką. W rezultacie powstaje rozległy, rozbudowany ku północy i w kierunku północno-wschodnim zespół warowny, wyposażony w cztery baszty narożne (Mauretańska, Muzyczna, Attykowa, Opacka) i dwie baszty bramne (Krakowska, Rycerska). Około 1530 roku, za rządów opata Salomona (zm. po 1542) ukończone zostają prace przy budowie południowego skrzydła klasztornego. W okresie tym na stałe przebywa w Sulejowie około 25 zakonników.
W chwilach wolnych od sejmu w Sulejowie gościł również nuncjusz papieski
Giovanni Francesco Commendone (1565), a także kolejny nuncjusz Annibal di Capua (1588), zaś w roku 1597 wraz z prałatami włoskimi i dworem przez trzy dni bawił tutaj kardynał
Enrico Gaetani. Jego sekretarz przytoczył stąd parę szczegółów, wśród nich ten o używaniu przez Polaków w palmową niedzielę gałązek zamiast palm.
Warto zaznaczyć, że goście-dostojnicy zazwyczaj nie nocowali w opactwie, lecz w położonym nieopodal drewnianym dworze.
PRZYBYCIE BISKUPA RYSKIEGO OTTO SCHENKINGA DO SULEJOWA W 1625 ROKU
OTTO SCHENKING PEŁNIŁ FUNKCJĘ OPATA CYSTERSÓW SULEJOWSKICH W LATACH 1625-37
Gospodarka cystersów sulejowskich w głównej mierze opierała się na rolnictwie, natomiast rzemiosło odgrywało drugorzędną rolę, a w wieku XVIII właściwie zanikło, czego przyczyny szukać należy w zniszczeniach spowodowanych najazdem szwedzkim i konfederacją barską, a także nieprzychylnym nastawieniem starosty piotrkowskiego, który mścił się na zakonnikach za spory graniczne i podatkowe.
XVIII-wieczny klasztor w powiecie piotrkowskim czerpał dochody z miasta Sulejowa oraz z okolicznych wsi: Barkowic, Cekanowa, Koła, Krzyżanowa, Kurnędza, Łazów Dużych, Łęczna, Milejowa, Przygłowa. W świetle obciążeń podatkowych wiemy, że cystersi uprawiali owies i żyto, hodowali ptactwo domowe, ponadto zajmowali się bartnictwem, młynarstwem, łowiectwem, karczmarstwem, rybołówstwem i połowem bobrów.
GOSPODARKA CYSTERSÓW NA RYCINACH DANIELA MEYERA Z 1733 ROKU
W roku 1744 wynajęty do remontu jednego z budynków klasztornych mistrz Jakub Górski zabrał potajemnie kleszcze jako zapłatę, natomiast jego uczeń Jerzy Szkoland – łyżkę i sztabkę cynową. Protokół sądowy wspomina, że rzeczy skradzione przez ucznia zakonnicy odebrali, brak natomiast informacji odnośnie narzędzi przywłaszczonych przez mistrza. Być może uznano, że skoro Górski zasiadał w ławie sądowej cechu, nie wskazane byłoby umieszczać taką uwagę w protokole.
Brak wykwalifikowanych poddanych w dobrach klasztoru często zmuszał bowiem cystersów sulejowskich do korzystania z usług piotrkowskich rzemieślników, nierzadko też ich prace prowadzone były z lekceważeniem monopolu cechowego, co stanowiło później pole do różnego typu nadużyć.
GALERIA RZEŹB W POŁUDNIOWEJ CZĘŚCI DZIEDZIŃCA KLASZTORNEGO (M.IN. KAZIMIERZ SPRAWIEDLIWY, OPAT, LEW)
ARSENAŁ Z BASZTĄ OPACKĄ NA FOTOGRAFII Z 1930 ROKU I STAN OBECNY (2021)
W
1793 roku Sulejów zostaje zajęty przez wojska austriackie, dwa lata później przechodzi pod panowanie pruskie, a od 1815 – w wyniku ustaleń kongresu wiedeńskiego – staje się częścią zależnego od Rosji Królestwa Polskiego. W kwietniu 1819 prymas
Franciszek Skarbek-Malczewski (zm. 1819) już na łożu śmierci podpisuje dekret kasacyjny likwidujący 25 klasztorów męskich i 4 żeńskie, wśród nich niestety również opactwo w Sulejowie. Jego majątek, obejmujący m.in. budynki i wyposażenie klasztorne, pięć folwarków, a także licząca ponad 2300 książek biblioteka przechodzi na własność rządu Królestwa Kongresowego. Niedługo potem zabudowania gospodarcze i ziemia idą w prywatną dzierżawę, kościół zaś przekazany zostaje duchowieństwu diecezjalnemu jako świątynia parafialna.
FRAGMENT PÓŁNOCNEGO SKRZYDŁA Z BASZTĄ KRAKOWSKĄ I ATTYKOWĄ, 1910
O
puszczenie Sulejowa przez zakon cystersów stanowi punkt zwrotny w dziejach klasztoru, przynoszący szereg niekorzystnych zjawisk, ale także ciekawych i przełomowych rozwiązań w rodzącej się historii restauracji i konserwacji zabytków architektury. Już podczas kasacji zakonu rozpatrywane jest umieszczenie w budynkach klasztornych fabryki włókienniczej, a nieco później – domu księży emerytów i magazynów zboża. Żaden z tych pomysłów nie doczekał się jednak realizacji. W międzyczasie pozbawione należytej opieki, okradane i dewastowane przez okoliczną ludność gmachy degradują w bardzo szybkim tempie, a proces upadku dawnego opactwa przyspiesza pożar z 1847 roku, który niszczy część zabudowań klasztornych, w tym dach kapitularza. Staraniem s. Klary Zienkiewiczównej zostaje on wprawdzie zrekonstruowany, lecz – jak wskazują źródła z tego okresu – rekonstrukcja ta nie należy do wybitnie udanych: czerwony dach blachą pokryty z niedołężnie ukleconą po 1847 r. drewnianą sygnaturką na środku... oto jedyne anachronizmy, które nowsze przyniosły czasy.
"WIDOKI SULEJOWA", RYCINA Z 1885 ROKU
W
1883 roku spaloną część zabudowań i połowę klasztoru rząd sprzedaje niejakiej Barbarze Brzeszczyńskiej, która w budynkach tych zakłada browar, zaś gruzy po spalonych pawilonach wraz z domem pod basztą przekazane zostają parafii. Niedługo potem władze podejmą decyzję o wyburzeniu pozostałości wschodniego skrzydła klasztornego i pozostawieniu jedynie jego skromnego fragmentu z zakrystią i kapitularzem oraz przyległym do nich fragmentem krużganka. Niemal w całości rozebrane zostaje też skrzydło zachodnie (pozostały tylko fundamenty i południowa ściana). W roku 1904 Centralne Towarzystwo Rolnicze, przy wsparciu Towarzystwa Opieki nad Zabytkami Przeszłości w Warszawie, rozpoczyna starania celem adaptacji północnej części zabudowań na szkołę rolniczą. Inicjatywa ta, poparta bogatą dokumentacją projektową, upada jednak po kilku latach ze względu na skomplikowane stosunki własnościowe i brak wystarczających funduszy.
WIDOK OPACTWA OD STRONY PILICY, PONIŻEJ PROJEKT PRZEBUDOWY BUDYNKÓW KLASZTORNYCH NA SZKOŁĘ ROLNICZĄ (CA. 1905)
W
roku 1923 ponownie płonie dach kościoła i od tego tragicznego wydarzenia rozpoczyna się powolna, trwającą do dziś rekonstrukcja całego założenia. Najszerzej zakrojone prace remontowe prowadzone są tutaj w latach 1973-1986, gdy po wykupieniu z rąk prywatnego właściciela zrewitalizowany zostaje, a następnie adaptowany na ośrodek wypoczynkowy ciąg północnych budynków gospodarczych, zaś zdefragmentowane mury młyna i pałacu opata otrzymują formę trwałej ruiny. W 1986 wracają do Sulejowa cystersi, a wraz z ich powtórnym przybyciem rozpoczyna się kolejny etap prac konserwatorskich w kościele i zabudowaniach klasztornych. 22 października 2012 roku cały obiekt zostaje wpisany na listę pomników historii.
FRAGMENT SKRZYDŁA PÓŁNOCNO-WSCHODNIEGO Z BASZTĄ MUZYCZNĄ I KRAKOWSKĄ, STAN W LATACH 60. XX WIEKU I OBECNIE
pactwo w Sulejowie uchodzi za jedno z najpiękniejszych i najlepiej zachowanych założeń pocysterskich w Polsce. Usytuowano je na wyniosłej terasie, na prawym brzegu rzeki Pilicy, która dawniej płynęła znacznie bliżej zabudowań, być może tuż pod murami klasztoru. Kompleks klasztorny obejmował kościół, przylegający do niego trójskrzydłowy dom zakonny z dostawionym od zewnątrz czwartym skrzydłem, zwanym opackim, a także szereg zabudowań gospodarczych oraz otaczające całość mury obronne, w ciąg których wkomponowano sześć baszt.
WIDOK KOMPLEKSU KLASZTORNEGO OD POŁUDNIA NA FOTOGRAFIACH Z POCZĄTKU XX WIEKU
N
ajstarszą budowlą na terenie klasztoru jest wzniesiony na planie krzyża łacińskiego romański kościół p.w. Najświętszej Marii Panny i św. Tomasza Kantuaryjskiego. Zbudowano go z precyzyjnie obrobionych ciosów piaskowca, kamienne są też wewnętrzne elementy konstrukcyjne i dekoracyjne, natomiast sklepienia i podziały wewnętrzne wykonano z cegły. Bryła świątyni, konsekrowanej w roku 1232, przetrwała w bardzo dobrym stanie, zachowując wszystkie swoje cechy konstrukcyjne, a także dużą część oryginalnych detali architektonicznych.
KOŚCIÓŁ KLASZTORNY, FOTOGRAFIA Z 1908 ROKU I STAN OBECNY
OD POŁUDNIA DO KOŚCIOŁA PRZYLEGA KAPITULARZ (PO PRAWEJ)
S
zczególnie interesująco przedstawia się jej fasada zachodnia z domkiem portalowym (1230), dekorowanym kolumnami i tympanonem, a także umieszczona nad nim ośmiodzielna rozeta; podobne cylindryczne okna zamontowano też w elewacji wschodniej prezbiterium i w północnym transepcie. Oprócz wejścia głównego, początkowo istniały jeszcze dwa dodatkowe wejścia do naw bocznych, które z czasem zamurowano, przy czym wejście północne uznawane jest za relikt wcześniejszego XII-wiecznego kościółka, tzw. oratorium. Zdobi je romański tympanon przedstawiający krzyż wczesnochrześcijański, po bokach którego umieszczono płaskorzeźby ptaka oraz słońca (symbole śmierci Chrystusa).
ROMAŃSKA ROZETA W ZACHODNIEJ ELEWACJI KOŚCIOŁA
FOTOGRAFIA PO LEWEJ: BOCZNE (NAJSTARSZE) WEJŚCIE DO KOŚCIOŁA Z KRZYŻEM WCZESNOCHRZEŚCIJAŃSKIM
FOTOGRAFIA PO PRAWEJ: PORTAL GŁÓWNY Z OKOŁO 1230 ROKU
D
ługość kościoła wynosi 37 metrów, zaś jego szerokość – 19 metrów. Architektura wnętrza świątyni stanowi połączenie stylu romańskiego i gotyckiego - cechy gotyckie wykazują tutaj zwłaszcza ceglane krzyżowo-żebrowe sklepienia (częściowo zrekonstruowane w XIX wieku), oparte na filarach i półkolumnach, których głowice ozdobione zostały romańską dekoracją z motywem plecionki, liści i gałązek. Osiem takich filarów dzieli kościół na trzy nawy, przy czym nawa środkowa jest znacznie wyższa od naw bocznych. Plan budowli uzupełnia transept oraz umieszczone w części wschodniej prezbiterium i dwie kaplice, gdzie zachowały się kamienne wnęki piscyn służących do mycia naczyń liturgicznych. Do kościoła wpuszcza światło trzynaście okien, z których trzy są okrągłe (rozety).
PLAN KOŚCIOŁA I KLASZTORU ŚCISŁEGO (KLAUZURY) WG Z. ŚWIECHOWSKIEGO: 1. WEJŚCIE GŁÓWNE DO KOŚCIOŁA,
2. NAWA GŁÓWNA, 3. NAWY BOCZNE, 4. TRANSEPT, 5. PREZBITERIUM, 6. KAPLICE, 7. KRUŻGANKI, 8. KAPITULARZ,
9. RELIKTY SKRZYDŁA POŁUDNIOWEGO, 10. RELIKTY SKRZYDŁA ZACHODNIEGO, 11. DAWNY WIRYDARZ
S
urową architekturę wnętrza świątyni wypełnia wystrój i wyposażenie, które w przeważającej części reprezentuje sztukę baroku i rokoko. Obejmuje ono m.in.:
Wykonane z czarnego marmuru i alabastru cztery ołtarze boczne ufundowane przez opata Stanisława Zarembę w latach 40. XVII wieku. Są to ołtarze Matki Boskiej Łaskawej, św. Tomasza Kantuaryjskiego, św. Bernarda oraz św. Benedykta. Dwa rokokowe ołtarze w transepcie: ołtarz św. Trójcy z hebanowym krzyżem uchodzącym za „cudowny” i ołtarz Pana Jezusa z gotyckim krucyfiksem. Rokokowy ołtarz główny z 1788 roku, w centralnej części którego znajduje się XVII-wieczny obraz autorstwa Jana Triciusa (nadwornego malarza Jana III Sobieskiego) przedstawiający Wniebowzięcie Najświętszej Marii Panny. Z lewej i prawej strony obrazu ustawiono sześć okazałych kolumn i cztery figury ewangelistów: Marka, Łukasza, Jana i Mateusza.
FRAGMENT PREZBITERIUM Z OŁTARZEM GŁÓWNYM, PO LEWEJ JEDEN Z OŁTARZY W TRANSEPCIE
NAWA BOCZNA
U
stawione po obu stronach nawy głównej misternie rzeźbione stalle z drugiej połowy XVIII wieku oraz utrzymana w podobnym stylu i kolorystyce ambona, zwieńczona baldachimem i rzeźbą św. Tomasza Becketa klęczącego w otoczeniu aniołów.
Manierystyczno-barokowy prospekt organowy z XVIII wieku, a w nim bogato dekorowany instrument, wyposażony w 22 głosy grające z cymbelsternem (wirującą gwiazdą z dzwonkami). Najmniejsza piszczałka organów sulejowskich waży zaledwie kilka gram, największa zaś… 600 kilogramów. W latach 70. XX wieku organy rozebrano pozostawiając bez należytej konserwacji, co doprowadziło do nieodwracalnych zniszczeń. Na przełomie wieków zabytkowy instrument odrestaurowano i częściowo zrekonstruowano.
Dekorację kościoła uzupełnia renesansowa polichromia zdobiąca ściany prezbiterium, a także barokowe wyposażenie kaplicy błogosławionego Wincentego Kadłubka, w której umieszczono prochy biskupa ryskiego Ottona Schenkinga, opata sulejowskiego w latach 1625-37.
NAWA GŁÓWNA: OD PRAWEJ WIDZIMY PÓŹNOBAROKOWĄ AMBONĘ, DALEJ STALLE, A W ODDALI PROSPEKT ORGANOWY
KOŚCIÓŁ KLASZTORNY Z FRAGMENTEM ZACHOWANEGO WSCHODNIEGO SKRZYDŁA KLAUZURY
Z
budynków klauzury w całości przetrwał do naszych czasów jedynie kapitularz, a wraz z nim fragment gotyckiego krużganka z XV wieku. Kapitularz ma nietypowy plan zbliżony do kwadratu (9 x 9,7 m), a nakrywa go piękne sklepienie krzyżowo-żebrowe,
podparte na centralnej kolumnie z kunsztownie dekorowaną głowicą. Podstawy poszczególnych żeber sklepienia zaakcentowano tutaj wspornikami z dekoracją heraldyczną (orzeł, pogoń, krzyż jagielloński), a ich łączenia wykończono rzeźbionymi zwornikami, z których szczególnie wyróżnia się detal przedstawiający
cztery główki stykające się podbródkami. Po obu stronach otworu wejściowego do kapitularza w jego ścianie zachodniej znajdują się przezrocza z charakterystycznymi kolumnami. Ich głowice mają pochodzenie średniowieczne, natomiast nietypowe pękate trzony to wynik XIX-wiecznej rekonstrukcji.
abudowę klauzury uzupełniało skrzydło zachodnie z furtą i południowe z refektarzem, którego częściowo zrekonstruowana ściana stanowi obecnie jeden z najbardziej romantycznych elementów całego założenia. Wraz ze skrzydłem wschodnim i kościołem otaczały one niewielki wirydarz z krużgankiem, będący nie tylko miejscem wypoczynku i kontemplacji, ale również służący mnichom za zielnik i ogródek warzywny. Dalej na wschód, wzdłuż krawędzi terasy Pilicy, stanęło czwarte skrzydło, zwane opackim, obejmujące między innymi komnaty opata z prywatną kaplicą, cele mnichów, skryptorium i bibliotekę, a także zabudowania gospodarcze. Stosunkowo najpóźniej, bo w XVI wieku wzniesiono tzw. mały klasztor, czyli jednotraktowy ciąg pomieszczeń biegnących równolegle do skrzydła wschodniego i oddzielonych od niego wąskim dziedzińcem.
CZĘŚCIOWO ZREKONSTRUOWANA ŚCIANA SKRZYDŁA POŁUDNIOWEGO KLAUZURY
d północy z małym klasztorem sąsiadował Arsenał, dostawiony do Baszty Opackiej na przełomie XVI i XVII stulecia. Początkowo służył on jako strażnica dla załogi zbrojnej, a następnie jako pomieszczenie dla służby i gości opata. Po kasacie zakonu gmach ten przeznaczono na mieszkania, a od 1922 roku mieściła się w nim szkoła. Najmłodszą część zespołu reprezentuje ciąg budynków gospodarczych oplatających opactwo od wschodu i od północy, opartych o północny mur obronny, który stanowi obecnie ich zewnętrzną ścianę. W budynkach tych dawniej funkcjonowały m.in.: browar, spichrze, magazyny, stajnie i wozownie, a po rozwiązaniu zakonu dzierżawiono je osobom prywatnym. Pod koniec XIX wieku część z nich rozebrano, ale w latach 1973-81 dokonano gruntownej rekonstrukcji z przeznaczeniem na kompleks szkoleniowo-wypoczynkowy.
ARSENAŁ Z BASZTĄ OPACKĄ, W TLE PÓŁNOCNE ZABUDOWANIA GOSPODARCZE (OBECNIE HOTEL)
BUDYNEK ARSENAŁU PILNIE WYMAGA REMONTU (2021)
P
rzed laty kościół i klasztor otaczał pas fortyfikacji o łącznej długości ponad 530 metrów. Do dziś zachował się ich północny i zachodni obwód, obejmujący odcinki murów i wkomponowane w nie sześć baszt: Baszta Mauretańska z XIV lub XV wieku – najstarsza z zachowanych baszt klasztornych, wzniesiona na planie półkola. Oryginalnie liczyła cztery kondygnacje i mierzyła około 12 metrów wysokości. W jej sąsiedztwie mieścił się folusz, a później owczarnia. Obecnie sąsiaduje ona z budynkiem plebanii. Baszta (Brama) Rycerska – czworoboczna renesansowa zachodnia baszta bramna z XVI wieku. Dawniej posiadała ona górne piętro machikułowe oparte na kroksztynach. Nieopodal zachowały się ruiny XVIII-wiecznego młyna konnego, obecnie reprezentowane już tylko jako fundament ściany północno-wschodniej o długości około 11 metrów. Baszta Attykowa z XVI wieku – baszta narożna na styku murów zachodniego i północnego, mierząca około 12 metrów wysokości. Wzniesiona z kamienia, a w wyższych partiach z cegły, nadbudowana została renesansową attyką, od której wzięła swą nazwę.
BASZTA MAURETAŃSKA, OBOK NIEJ PLEBANIA
TRZY BASZTY W ZACHODNIEJ CZĘŚCI ZAŁOŻENIA OBRONNEGO: ATTYKOWA (NAJBLIŻEJ), RYCERSKA I MAURETAŃSKA
B
aszta (Brama) Krakowska z XVI wieku – najwyższa (34 metry) i najbardziej okazała, pełniła początkowo funkcję wjazdu północnego, a później jedynej bramy. Przed wiekami oprócz kutej dębowej kraty wyposażona była w most zwodzony (przerzucany nad suchą fosą). Posiadała również zegar. Baszta Muzyczna – jedyna baszta klasztorna wzniesiona na planie koła (o średnicy ok. 6 metrów). Dawniej przylegały do niej spichrze i browar, których mury wkomponowano w ciąg istniejących zabudowań. Baszta Opacka – czworoboczna, późnogotycka z XV/XVI wieku, zbudowana w niższych partiach z kamienia, wyżej - z cegły. Jest to najdalej wysunięty na wschód element zachowanych umocnień, mierzący ok. 15 metrów wysokości. Pod koniec XVI stulecia do baszty dostawiono Arsenał.
Opactwo pozbawione było typowych fortyfikacji w jego części południowej. Chronione było ono bowiem ukształtowaniem terenu (rzeka, skarpa), a dodatkową zaporę stanowił zwarty ciąg budynków klasztornych.
PRZED BASZTĄ KRAKOWSKĄ, Z LEWEJ BASZTA MUZYCZNA
WIDOK OPACTWA Z LOTU PTAKA: 1. KOŚCIÓŁ, 2. KAPITULARZ (MUZEUM), 3. RUINA KLAUZURY, 4. PLEBANIA, 5. BASZTA MAURETAŃSKA,
6. BASZTA ATTYKOWA, 7. BASZTA KRAKOWSKA, 8. BASZTA MUZYCZNA, 9. BASZTA OPACKA, 10. ARSENAŁ,
11. BUDYNKI GOSPODARCZE (HOTEL), 12. MIEJSCE PO SKRZYDLE OPACKIM, 13. MIEJSCE PO MAŁYM KLASZTORZE
Wstęp na teren opactwa – wolny
Wstęp do kościoła – wolny
W kapitularzu mieści się niewielkie muzeum obejmujące tematyką historię opactwa i jego architektury. Jest ono udostępniane turystom w nieregularnych porach, np. po niedzielnej mszy świętej – wstęp płatny.
Dawne budynki gospodarcze w pd-zach. części opactwa zajmuje plebania.
W budynkach gospodarczych w części północnej funkcjonuje hotel i restauracja.
Zakaz fotografowania na terenie muzeum (tak, tak, są jeszcze takie miejsca)
Zwiedzanie opactwa wraz z kościołem i muzeum zajmuje około 60 minut.
Brak udogodnień dla osób niepełnosprawnych ruchowo (schody przy wejściu do kościoła i muzeum)
Brak ograniczeń dla lotów rekreacyjnych
W RESTAURACYJNYM OGRÓDKU
DOJAZD
K
lasztor położony jest na wschodnim brzegu rzeki Pilicy i około 1,5 km na północ od Rynku w Sulejowie. Jadąc od strony Piotrkowa Trybunalskiego skręcamy w lewo w pierwszy (dozwolony) zjazd za mostem (u. Targowa). Do klasztoru prowadzą drogowskazy. Adres: Sulejów, ul. Władysława Jagiełły/Opacka. (mapa zamków województwa)
Duży darmowy parking przy ul. Opackiej.
Rowery można wprowadzić na teren klasztoru.
LITERATURA
1. T. Kruz: Fachowiec i skradziona łyżka..., Echa Przeszłości 9/2008
2. B. Kwiatkowska-Kopka: Domy opackie w klasztorach rycerskich w Małopolsce, Cis. Mater Nostra 2010
3. R. Pakuła: Opactwo cysterskie w Sulejowie i projekt adaptacji na średnią szkołę rolniczą, P. Z. H. 15/2014
4. J. Parol: Spory cystersów sulejowskich i norbertanów witowskich w XIII i XIV w.
5. A. R. Sypek: Zamki i warownie ziemi mazowieckiej, TRIO 2002
6. ks. Jan Wiśniewski: Przewodnik po opactwie cystersów w Sulejowie, UM Sulejów 2008
7. Piotrków Trybunalski i okolice - przewodnik, it 1997
8. http://sulejow.cystersi.pl
W pobliżu: Piotrków Trybunalski - zamek królewski z XVI w., 16 km Piotrków Trybunalski-Byki - dwór obronny z XV-XVII w., 23 km Majkowice - ruina dworu obronnego z XVI w., 28 km Bąkowa Góra - ruina dworu obronnego z XV w., 29 km Opoczno - relikty zamku królewskiego z XIV w., 30 km
Przedbórz - relikty zamku królewskiego z XIV w., 35 km
Fałków - ruina dworu obronnego z XVII w., 36 km Ujazd - relikty zamku rycerskiego z XV w. (w bryle pałacu), 39 km
Modliszewice - dwór obronny z XVI w., 42 km
Mikorzyce - relikty dworu obronnego z XVII w., 45 km